Automatikus betegkövetés rádiófrekvenciás azonosítással – RFID az egészségügyben
Az elmúlt években a Vonalkód Rendszerház Kft. egyre több RFID technológiával megvalósított megoldást készít a megrendelők legnagyobb megelégedésére. Az RFID (Radio Frequency IDentification) egy olyan automatikus azonosítási és adatgyűjtési technológia, amely rádióhullámok segítségével kommunikál az információt hordozó úgynevezett RFID bélyeg és az azt leolvasó RFID olvasó/író berendezéssel. Az RFID bélyegben cikkszámtól kezdve fuvarszámon át hűtési előírásig sokféle adat tárolható. Azonban egyedi azonosítót minden esetben tartalmaznia kell, hiszen az olvasó ennek segítségével azonosítja a bélyegeket, azon keresztül pedig a bélyeghez kapcsolt tárgyat, személyt.
Az RFID technológia akár több száz egyedi azonosító biztonságos, gyors, pontos és megbízható, akár több méterről történő leolvasásukra alkalmas, mindemellett további előnye, hogy a műveletek során nem szükséges optikai rálátás vagy fizikai érintkezés.
A RFID technológia egyre jobban elterjed, közelebb kerül az emberekhez, egyre több területen találkozhatunk vele.
Az RFID új területe az egészségügy, ahol a technológia több helyen is hatékonyabbá, biztonságosabbá teszi a mindennapi működést. Ezek közül az egyik ilyen terület – jellemzően a személyes felügyeletet igénylő – betegek mozgásának automatikus követése, mellyel elkerülhető, hogy a beteg az intézmény területén belül olyan helyre menjen, ahol a felügyelete nem biztosítható. Tökéletes megoldást adhat ebben az esetben az RFID technológia alkalmazása, mert segítségével jelentősen csökkenthető annak a kockázata, hogy a cselekvőképességükben korlátozott betegek kikerüljenek a számukra fontos, biztonságot jelentő felügyelet alól.
Betegközpontú, költséghatékony megoldás született
A Vonalkód Rendszerház Kft egy, a fenti feladatot ellátó betegkövetési rendszert épített ki egy kelet-magyarországi kórház számára. A rendszer tervezésénél, kialakításánál kiemelten fontos elvárás volt az ügyfél részéről: a betegek számára nem zavaró, teljesen automatikus azonosítás a költséghatékony megoldás szem előtt tartásával. A megoldás kidolgozásánál a rádiófrekvenciás azonosítás kínálta a betegek számára a legkomfortosabb megoldást. Kulcskérdés volt és külön kihívást jelentett az ilyen jellegű feladatoknál bevett gyakorlatként alkalmazott, költséges aktív RFID technológia kiváltása egy lényegesen olcsóbb, passzív (áramforrás nélküli) technológiával. A megoldást egy speciális, kórházi alkalmazásra kifejlesztett, betegek számára kényelmes viseletet biztosító RFID bélyeg/karszalag alkalmazása adta.
Rugalmas megoldás a mindennapokra
A megbízás egyik fő momentuma az ügyféllel közösen meghatározott, az intézmény területén belüli zónák definiálása volt. Az RFID technológiával kialakított megoldás, a zónahatároknál telepített olvasási pontokon automatikusan regisztrálja a betegek mozgását a páciens vagy a kórházi személyzet közreműködése nélkül.
Így megoldottá vált a betegek költséges és állandó figyelmet igénylő követése, ugyanis a rendszer biztosítja a zóna elhagyásának észlelését
Azok a betegek, akik az adott zónába jogosultak belépni, az őket megszemélyesítő RFID bélyeg azonosítóját a zónához kell rendelni. A zónák szabadon határozhatóak meg a rendszerben, csak úgy, mint a zónákhoz tartozó RFID olvasási pontok. Ezzel a rendszer a felhasználó által tetszőlegesen konfigurálható, a szoftver módosítása nélkül is bővíthető újabb zónákkal, olvasási pontokkal. Abban az esetben, ha egy olvasási ponton olyan azonosító kerül leolvasásra, mely nincs az adott zónához rendelve, azaz a beteg nem jogosult ott áthaladni, a rendszer ezt az eseményt automatikusan jelzi a felügyeletet ellátó személyzet részére. A betegkövető rendszert csak az arra jogosult személyek, a jogosultsági rendszerén keresztül, ellenőrzött módon tudják használni.
A rendszer tervezésénél, majd a megvalósításánál kiemelt szempontként szerepelt a lehető leghatékonyabb külső interfész kialakítása, amivel könnyen lehet a rendszert tetszőleges kórházi informatikai rendszerhez illeszteni.
A Honeywell eszközbázisra épülő rendszer 2015 év végén került telepítésre, mely 8 azonosítási pontot, a nővér pultnál kialakított RFID bélyeg megszemélyesítő munkahelyet tartalmaz.